Οι Διεθνείς Εκθέσεις απόδοσης των αγορών, παρουσιάζουν την Ελλάδα ως μια ελάχιστα ανταγωνιστική χώρα, αυτή η πολύ αρνητική επίδοση έχει...

ΔΗΜΗΤΡΗΣ Η. ΠΑΡΑΣΚΕΥΑΣ


 

   Οι Διεθνείς Εκθέσεις απόδοσης των αγορών, παρουσιάζουν την Ελλάδα ως μια ελάχιστα ανταγωνιστική χώρα, αυτή η πολύ αρνητική επίδοση έχει επηρεάσει την πίστη των επενδυτών στην εγχώρια οικονομία, δυσκολεύοντας κάθε απόφαση για επενδυτική δράση στον Ελληνικό χώρο. Ποιες θα ήταν οι άμεσες κινήσεις ενός υπεύθυνου κρατικού φορέα, για την αλλαγή αυτής της κατάστασης και την επαναφορά της εικόνας της Ελλάδας, ως μια μιας βιώσιμης και υγιούς οικονομίας;


   Η Ελλάδα είναι μια μικρή χώρα, δηλαδή έχει μικρή αγορά, με έντονο δημογραφικό πρόβλημα, σκληρά, αλλά μη παραγωγικούς εργαζόμενους, πολύ μικρές επιχειρήσεις, προβληματικό Δημόσιο τομέα, αργή Δικαιοσύνη, ακριβή ενέργεια για τις επιχειρήσεις  και - πολλές φορές - λάθος νοοτροπία, όσον αφορά τα θέματα των επενδύσεων.


Μερικές από τις πιο σημαντικές, κατά τη γνώμη μου, κινήσεις είναι οι εξής:

1.  Απόλυτη αξιοκρατία.
2.  Μηδενική ανοχή στη διαφθορά, το νεποτισμό, την οικογενειοκρατία.
3.  Τρομακτική αναβάθμιση της δικαιοσύνης με υλικοτεχνική υποδομή, ανθρώπινο δυναμικό και συνεχή εκπαίδευση.
4.  Συνεννόηση των κομμάτων σε θέματα εξωτερικής πολιτικής και παιδείας
5.  Μείωση του δημοσίου τομέα, έλεγχος των δαπανών και ποιοτική αναβάθμιση του, (π.χ.) με ψηφιοποίηση των πάντων.
6.  Απαγόρευση κυκλοφορίας χρήματος σε φυσική μορφή. Τα πάντα με πιστωτικές και χρεωστικές κάρτες και εμβάσματα, ώστε να εξαφανισθεί η φοροδιαφυγή, η εισφοροδιαφυγή, το "φακελάκι", κλπ
7.  Ενσυναίσθηση ότι δεν τα περιμένουμε όλα από το Κράτος, αλλά ο καθένας από μας πρέπει να κάνει ο,τι μπορεί καλύτερα, γιατί είμαστε όλοι μέρος του προβλήματος, αν δεν είμαστε άψογοι.  



(Ο Δημήτρης Η. Παρασκευάς, με τον κορυφαίο αντιφρονούντα Κινέζο καλλιτέχνη Ai Wei Wei)




   Η Ελλάδα διαθέτει ένα μοναδικό και πολύπλευρο πολιτισμό, περιέχοντας στοιχεία της ανατολής και της Μεσογείου, όπου προκαλεί τεράστιο ενδιαφέρων σε παγκόσμιο επίπεδο. Ποιες θα ήταν οι σωστές επενδυτικές κινήσεις, έτσι ώστε κάθε πόλη να έχει το δικό της μουσείο και η χώρα να είναι το κέντρο κάθε σοβαρής καλλιτεχνικής και πνευματικής δραστηριότητας;


   Ο πολιτισμός είναι η βαριά βιομηχανία της χώρας και είναι εργαλείο "κοινωνικής" και οικονομικής ανάπτυξης. Το θέμα είχα αναδείξει όταν ήμουν Πρόεδρος του Ελληνικού Συλλόγου Αποφοίτων LSE με εκδήλωση με προσκεκλημένους τον Δ/ντη της TATE Gallery, Μεγάλης Γαλλικής βιβλιοθήκης στη Νορμανδία, το Μορφωτικό Ίδρυμα της Εθνικής Τράπεζας και τον επιφανή επιχειρήματα sir Στέλιο Χατζηιωάννου, που τότε είχε μια εταιρεία κρουαζιερόπλοιων που επισκεπτόταν τόπους με πολιτιστικό ενδιαφέρον.

   Η πολιτική πολιτισμού, μπορεί να είναι προσαρμογή αυτών άλλων Ευρωπαϊκών Κρατών, πχ της Γαλλίας και της Ισπανίας, ώστε να αναβαθμίσουν τα υφιστάμενα μουσεία μας και να γίνουν και νέα. Επίσης, το Υπουργείο Πολιτισμού πρέπει να αγοράζει έργα νέων καλλιτεχνών για να τους ενισχύσει στη δημιουργία τους.

   Εννοείται ότι η αριστεία και η οικουμενική και επαγγελματική αντίληψη είναι προϋποθέσεις για να αξιοποιήσει η Ελλάδα την κληρονομιά μας. Δεν μπορεί να έρχεται ο τουρίστας, (π.χ.) να δει την Ακρόπολη και να είναι κλειστή, λόγω απεργίας η να πηγαίνει στο μουσείο στην Κνωσό και -όπως γράφηκε- να μην υπάρχει ταμειακή μηχανή και να μην εισπράττει έσοδα το Δημόσιο.

   Μπορούμε να "απογειωθούμε". Πρέπει να καταλάβουμε ότι μας συμφέρει και να κάνουμε ο,τι κάνουν και οι άλλοι σε αυτή την κατεύθυνση.  





   Αποκαλείτε τον εαυτό σας φιλάνθρωπο, έχοντας δημιουργήσει το δικό σας φιλανθρωπικό ίδρυμα προσφέροντας δωρεές σε πνευματικά και καλλιτεχνικά ιδρύματα της Ελλάδας. Ποιος είναι για εσάς ο ρόλος της ευθύνης προς την κοινωνία και ο ρόλος του ατόμου στη σύνθεση της;


   Με αποκαλούν φιλάνθρωπο και με έχουν τιμήσει στο εξωτερικό και την Ελλάδα για το σχετικό έργο που περιλαμβάνει υποτροφίες για σπουδές στα κορυφαία πανεπιστήμια των ΗΠΑ, όροφο σε Πανεπιστήμιο στο Λονδίνο, αίθουσα στο οικοτροφείο μας στο Παρίσι, ενίσχυση μουσείων, κλπ.

   Είναι προφανές ότι χωρίς τη βοήθεια από εύπορους ιδιώτες, δεν μπορεί να σταθεί ένα μικρό, φτωχό και πτωχευμένο κράτος, όπως η Ελλάδα. Ιστορικά και την επανάσταση χρηματοδότησαν εφοπλιστές από τα νησιά μας και ομογενείς επιχειρηματίες και για μια μεγάλη περίοδο τα σημαντικότερα έργα στη χώρα ήταν έργα ιδιωτών, όπως ο Μπενάκης, ο Συγγρός, ο Δρομοκαΐτης, ο Ανάργυρος, κλπ. Τα τελευταία χρόνια, σημαντική προσφορά έχουν τα ιδρύματα Νιάρχου, Ωνάση, Λάτση και πολλά άλλα. Στις Ηνωμένες Πολιτείες είναι γνωστό ότι από την εποχή του λεγόμενου Golden Age (1870-1900), όπου δημιουργήθηκαν οι κολοσσιαίες περιουσίες των Rockfeller, Carnegie, Vandebilt, JP Morgan, Mellon, Dupont, Stanford, Astor, κλπ, υπήρξε μια μεγάλη παράδοση φιλανθρωπίας. Σήμερα, ο μεγαλύτερος ίσως φιλανθρωπικός οργανισμός παγκοσμίως στο χώρο της υγείας είναι το ίδρυμα Bill και Melinda Gates.

   Ο καθένας μας πρέπει να κάνει το καθήκον του και σε αυτό δεν υπάρχει καμία εξαίρεση.


 

 (Ο Δημήτρης Η. Παρασκευάς, με τον Πρίγκηπα Μιχαήλ του Κεντ, στην απονομή των βραβείων για το καλύτερο έργο σε σχέση με την Ελλάδα που έχει χορηγήσει.)

 

 


   Ως συλλέκτης τέχνης επενδύετε, χρόνο και κεφάλαιο στη συλλογή, διατήρηση και έκθεση έργων τέχνης όπου αλλιώς ίσως να χάνονταν και να μην αναγνωρίζονταν η αξία τους. Τι είναι η τέχνη για εσάς, μπορεί ένα έργο να αναγνωριστεί αν δεν διαθέτει μια προαποφασισμένη τιμή;


   Ο κάθε συλλέκτης "ψάχνει" διαφορετικά πράγματα στο μεγάλο αυτό ταξίδι. Το βασικό κίνητρο είναι και πρέπει να είναι η "αγάπη," το μεράκι, το πάθος. Όμως, επειδή "το δις εξαμαρτείν ουκ ανδρός σοφού" ?όταν κάνεις τσουρουφλιστεί από καλλιτέχνες, γκαλερί, οίκους δημοπρασιών, "ειδικούς", γίνεται επιφυλακτικός. Όλοι οι συλλέκτες το κάνουμε από αγάπη, αλλά και ένστικτο "αυτοσυντήρησης". Κανείς δεν μπορεί να επενδύει σε καλλιτέχνες που δεν σέβονται τις συμφωνίες τους με γκαλερί η δεν φροντίζουν το όνομα και το μέλλον τους. Κανείς δεν μπορεί να συνεργάζεται με γκαλερί που είναι γλυκύτατες όταν αγοράζει, αλλά είναι απούσες όταν θέλει να ανταλλάξει κάποιο έργο η να πωλήσει.

   Όπως είπαμε, η Ελλάδα είναι μια μικρή αγορά. Όπως είναι γνωστό, οι δύο μεγάλοι οίκοι δημοπρασιών, ο Christies και ο Sotheby's βάζουν ενίοτε έργα Ελλήνων καλλιτεχνών στις Ευρωπαϊκές Δημοπρασίες τους, η αρχαιότητες μαζί με Ρωμαϊκές και Αιγυπτιακές η εικόνες στις Ρώσικες δημοπρασίες.

   Θα πρέπει όλοι μας να καταλάβουμε ότι ο πλανήτης όλος είναι μια αγορά και οι αγοραστές, δηλαδή οι συλλέκτες, μπορούν να αγοράσουν ο,τι θέλουν από Αφρικανική, προ-Κολομβιανή, τέχνη των αυτοχθόνων της Αυστραλίας, μέχρι Γαλλικά έπιπλα του 18αιωνα, κάλια, πορσελάνες, η τελείως σύγχρονα έργα. Το ίδιο και οι πωλητές, δηλαδή καλλιτέχνες, γκαλερί πρέπει να απευθυνθούν στη διεθνή αγορά. Οι Έλληνες είμαστε παντού, είμαστε χώρα πολύ γνωστή και δεν υπάρχει κανένα εμπόδιο, εκτός από "λάθος" νοοτροπίες.  





   Οι επιχειρηματικές σας κινήσεις σας έχουν φτάσει σε ένα επίπεδο σιγουριάς στις αποφάσεις σας, επαγγελματικά και προσωπικά, σε ποιους ανθρώπους και εμπειρίες οφείλεται την γνώση και τη νόηση όπου σας έδωσαν την δυνατότητα λήψης σωστών και στέρεων αποφάσεων;


   Η "σιγουριά" είναι χαρακτηριστικό ανωριμότητας και έλλειψης εμπειρίας. Κάθε μέρα, μαθαίνουμε όλοι από τα λάθη μας. Όποιοι κάνουμε πολλά πράγματα, μοιραία κάνουμε και πολλά λάθη, έτσι είμαστε οι άνθρωποι, "ατελείς". Ο φιλόσοφος Σωκράτης είπε "ένα ξέρω ότι δεν ξέρω τίποτα", ο μεγιστάνας Ωνάσης είπε "δεν υπάρχουν κανόνες. Ο μόνος κανόνας είναι, ότι δεν υπάρχουν κανόνες.

   Κάθε καινούργια απόφαση είναι ένα καινούργιο ρίσκο, μια καινούργια ευκαιρία. Απλώς, η ζωή -σε κάθε τομέα- προϋποθέτει ρίσκο και επαγγελματικά και προσωπικά, για να προοδεύσει κάνεις.

   Σχετικά με τα άτομα που με βοήθησαν, προφανώς ήταν οι γονείς μου, που ήταν εξαιρετικοί, οι δάσκαλοι μου, στην Ελλάδα και το εξωτερικό και η "δίψα μου" να γνωρίζω συνεχώς καινούργια πράγματα και να μαθαίνω από τις εμπειρίες μου.

   Σήμερα, ειδικά οι νεώτεροι, έχετε την ευκαιρία να γυρίσετε τον κόσμο, είστε εξοπλισμένο με πρόσβαση σε πληροφορίες, με το πάτημα ενός κουμπιού, από οποιοδήποτε μέρος. Αποκτήστε γνώσεις, εμπειρίες, ταξιδέψετε, αγωνιστείτε. Η ζωή δεν είναι εύκολη, αλλά είναι ένα υπέροχο ταξίδι. Επειδή, όλοι θα πεθάνουμε, πρέπει να φροντίσουμε να μη σπαταλάμε άσκοπα το χρόνο μας. 


 

(Ο Δημήτρης Η. Παρασκευάς, μπροστά στο έργο "Ολυμπιακοί Κύκλοι" του Γιώργου Ζογγολόπουλου, το οποίο εκπροσώπησε στη σχετική σύμβαση με τη Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών Α.Ε. )



You may also like